Teatru Cuprins Arta | Piesele antice | Arcade și scene | Teatru de revistă și dramă | Teatrul azi...
Teatru
militareactoriipiese de teatrumimădansGrecia AnticăAristofancatharsisdivertismentTeatrul GlobeTeatrul Globesecolul al XVII-leasecolul al XVIII-leaDavid GarrickWilliam ShakespeareAmerica de NordDramaturgLista dramaturgilor români
(function(){var node=document.getElementById("mw-dismissablenotice-anonplace");if(node){node.outerHTML="u003Cdiv class="mw-dismissable-notice"u003Eu003Cdiv class="mw-dismissable-notice-close"u003E[u003Ca tabindex="0" role="button"u003Eascundeu003C/au003E]u003C/divu003Eu003Cdiv class="mw-dismissable-notice-body"u003Eu003Cdiv id="localNotice" lang="ro" dir="ltr"u003Eu003Cdiv align="center" class="plainlinks"u003Enu003Cpu003EPe 9 septembrie are loc o întâlnire a wikipediștilor la Cluj-Napoca. Detalii și înscrieri în u003Cbu003Eu003Ca href="/wiki/Wikipedia:%C3%8Ent%C3%A2lniri/Cluj-2019-09-09" title="Wikipedia:Întâlniri/Cluj-2019-09-09"u003Epagina întâlniriiu003C/au003Eu003C/bu003E.nu003C/pu003Enu003C/divu003Eu003C/divu003Eu003C/divu003Eu003C/divu003E";}}());
Teatru
Jump to navigation
Jump to search
Teatrul un eveniment real sau imaginar(unde se prezintă piese)în fața unui public într-un loc special, de cele mai multe ori pe o scenă.
Teatrul este și poate însemna fie arta, fie clădirea în acțiune importantă. De exemplu: teatrul unei operațiuni (militare).Este vorba de spectacole în care actorii reprezintă personaje pentru a fi privite din exterior (de către un public), într-un timp și spațiu limitat. Dialogurile scrise se numesc piese de teatru, dar există și teatru fără text scris dinainte, sau chiar fără cuvinte, folosindu-se de mimă și dans.
Cuprins
1 Arta
1.1 De ce teatrul?
2 Piesele antice
3 Arcade și scene
4 Teatru de revistă și dramă
5 Teatrul azi
6 Genuri teatrale
7 Autori de opere teatrale
8 Bibliografie suplimentară
9 Legături externe
10 Vezi și
Arta |
Este vorba de spectacole în care actorii reprezintă personaje pentru a fi privite din exterior (de către un public), într-un timp și spațiu limitat. Dialogurile scrise se numesc piese de teatru, dar există și teatru fără text scris dinainte, sau chiar fără cuvinte, folosindu-se de mimă și dans.
De ce teatrul? |
De ce, dacă noi jucăm în mod natural niște roluri, avem nevoie de teatru? În special, pentru a crea o oglindă socială, un mymesis o reflectare care reproduce exact sau caricaturizează societatea, care ne permite să înțelegem mai bine imperfecțiunile sale: acest rol politic era mai evident în Grecia Antică (Pacea lui Aristofan de exemplu).
De asemenea, teatrul poate avea un efect de catharsis, pentru a exterioriza sentimentele care nu sunt permise de societate. Teatru poate fi de asemenea și un mod de divertisment.
Teatrul Globe s-a deschis în Londra, în mai 1599. Structura sa circulară a fost construită din lemn și aproape 3000 de oameni aveau locuri la balcoane sau în picioare în jurul scenei în aer liber, într-o zonă cunoscută ca fosă. Wiliam Shakespeare a scris exclusiv pentru propria lui companie de teatru, iar multe dintre piesele sale au avut loc la Teatrul Globe. Nu numai că a scris piesele, dar el a și jucat în unele dintre ele. Intrarea costa un penny în fosă și 2 penny la balcon.
Teatrul modern își are probabil rădăcinele în interpretările dramatice ale teatrului din Grecia antică. Pentru realizarea unui spectacol dramatic, teatrul poate îmbina desenul, muzica, dansul, dar și poezia și proza.
Piesele antice |
Grecii antici au pus bazele tragediei și comediei. Corul cânta povestea piesei, în timp ce actorii își mimau rolurile. Publicul stătea în locuri mai înalte (pe pantele colinelor), iar acțiunea se desfășura pe un loc plat, numit orchestră. Din 450 î.Hr. s-au construit teatre cu locuri pentru public, pe bănci de piatră, ca cel de la Epidarus. Romanii au adăugat o scenă mai adecvată, care asigura un decor de fundal. În fața acestuia, la fel ca în teatrele moderne, se afla o scenă ridicată deasupra orchestrei.
Arcade și scene |
În anii 1950, teatrele englezești erau clădiri circulare de lemn, cu scenă deschisă. În secolul al XVII-lea s-a introdus arcada, un cadru în jurul părții din față a scenei, care masca zonele unde așteptau actorii sau cei ce înlocuiau decorurile. Cea mai importantă figură a teatrului european din secolul al XVIII-lea a fost David Garrick (1717-1779), un actor și manager, care a pus în scenă piese ale lui William Shakespeare dar și piese noi.
Teatru de revistă și dramă |
În sec. al XIX-lea a devenit tot mai popular teatrul de revistă cunoscut în America de Nord sub denumirea de vodevil. Aveau actori, cântăreți
și comedianți, care evoluau în fața unui public entuziast și zgomotos. Opera și baletul (dansul dramatic) au înflorit în secolul al XIX-lea. S-au dezvoltat în același timp și iluminatul electric, scenele rotative, efectele speciale incitante cu apă, fum și diverse iluzii vizuale. Producțiile au devenit atât de elaborate, încât prin anul 1910, unii directori preferau decorurile. Noile idei includeau scena împinsă în față, care a dus apoi la scena circulară, înconjurată complet de public și la teatrul în aer liber.
Teatrul azi |
Producțiile teatrale moderne implică munca unei echipe în spatele scenei: proiectanți, constructori, tehnicieni, costumieri și machiori, actori și regizori. Teatrele profisioniste oferă ultimele inovații din electronică, sisteme de iluminat și sonorizare. Iar piesele de teatru sunt jucate cu mult succes, de amatori, în săli mici și în școli.
Genuri teatrale |
- comedie
- pantomimă
- romanță
- tragedie
- tragicomedie
- mistere medievale
- teatrul absurdului
- dramă
Autori de opere teatrale |
(vezi și Dramaturg, Lista dramaturgilor români)
Fernando Arrabal ;
Beaumarchais ;
Samuel Beckett ;
Philippe Blasband ;
Pierre Corneille ;
Eugen Ionescu ;
Marivaux ;- Jean-Baptiste Poquelin zis si Molière ;
Alfred de Musset ;
Plautus ;
Jean Racine ;
William Shakespeare ;- Sofocle
Tom Stoppard ;
Friedrich Durrenmatt;
Luigi Pirandello;
Julien Torma;
Bertolt Brecht.
Bibliografie suplimentară |
Scurtă istorie a teatrului românesc, Mihai Florea, Editura Meridiane, 1970
„Das rumänische Theater nach 1989. Seine Beziehungen zum deutschsprachigen Raum” („Teatrul românesc după 1989. Relațiile sale cu spațiul de expresie germană”), Alina Mazilu, Medana Weident, Irina Wolf, editura Frank & Timme, Berlin, 2011 - recenzie
Teatrul romînesc contemporan: Cetatea de foc, Margareta Bărbuță, Editura Tineretului, 1962
O Antologie a dramaturgiei românești, 1944-1977: Teatrul de inspirație istorică, Valeriu Râpeanu, Editura Eminescu, 1978
Dramaturgie română contemporană, Volume 1, Valeriu Râpeanu, Editura Tineretului, 1967
Dramaturgia istoricǎ românǎ contemporanǎ, Ion Nistor, Albatros, 1988
O Antologie a dramei istorice românești: perioada contemporană, Ion Zamfirescu, Editura Eminescu, 1986
Istoria literaturii Române: evoluția genului dramatic, Volumes 1-2, Vicu Mîndra, Editura Tip. Universitæa÷tii din Bucure÷sti, 1977
Dramaturgie românească, 1918-1944, Volume 2, Margareta Bărbuță, Editura Tineretului, 1969
O istorie a prozei și dramaturgiei românești: perspectiva personajului literar, Volume 2, Florin Șindrilaru, Editura Casa Cărții de Știință, 2011
Legături externe |
Amintiri din copilăria teatrului românesc, 4 ianuarie 2008, Ion Mitican, Ziarul Lumina
Bătălia pentru afirmarea unui teatru național, 8 august 2009, Jurnalul Național
Începutul teatrului în București, 15 martie 2011, Adevărul
VIDEO Mari actori în spectacole geniale, 22 septembrie 2010, Dan Boicea, Adevărul
Farmecul discret al teatrului radiofonic, 1 noiembrie 2009, Sorin Iordache, Evenimentul zilei
Vezi și |
- Lexic teatral
- Piesă de teatru
- Audiobooks
Categorie:
- Teatru
(RLQ=window.RLQ||[]).push(function(){mw.config.set({"wgPageParseReport":{"limitreport":{"cputime":"0.148","walltime":"0.224","ppvisitednodes":{"value":1637,"limit":1000000},"ppgeneratednodes":{"value":0,"limit":1500000},"postexpandincludesize":{"value":11250,"limit":2097152},"templateargumentsize":{"value":2887,"limit":2097152},"expansiondepth":{"value":17,"limit":40},"expensivefunctioncount":{"value":7,"limit":500},"unstrip-depth":{"value":0,"limit":20},"unstrip-size":{"value":0,"limit":5000000},"entityaccesscount":{"value":1,"limit":400},"timingprofile":["100.00% 178.135 1 -total"," 62.58% 111.477 1 Format:Problemearticol"," 57.85% 103.046 1 Format:Ambox"," 31.23% 55.630 1 Format:Meta-casetă/core"," 31.07% 55.347 1 Format:Informații_bibliotecare"," 22.80% 40.621 1 Format:Category_handler"," 20.87% 37.168 33 Format:DatedAI"," 15.82% 28.175 5 Format:Checkdate"," 8.72% 15.542 5 Format:RoDate"," 6.17% 10.995 1 Format:Portal"]},"scribunto":{"limitreport-timeusage":{"value":"0.038","limit":"10.000"},"limitreport-memusage":{"value":1270756,"limit":52428800}},"cachereport":{"origin":"mw1305","timestamp":"20190826225424","ttl":2592000,"transientcontent":false}}});});{"@context":"https://schema.org","@type":"Article","name":"Teatru","url":"https://ro.wikipedia.org/wiki/Teatru","sameAs":"http://www.wikidata.org/entity/Q11635","mainEntity":"http://www.wikidata.org/entity/Q11635","author":{"@type":"Organization","name":"Contributors to Wikimedia projects"},"publisher":{"@type":"Organization","name":"Wikimedia Foundation, Inc.","logo":{"@type":"ImageObject","url":"https://www.wikimedia.org/static/images/wmf-hor-googpub.png"}},"datePublished":"2004-06-05T12:01:21Z","dateModified":"2019-02-02T13:41:42Z","image":"https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c7/New_York_State_Theater_by_David_Shankbone.jpg"}(RLQ=window.RLQ||[]).push(function(){mw.config.set({"wgBackendResponseTime":171,"wgHostname":"mw1253"});});